door Peter Otte
•
31 januari 2022
Eindredactie en tekstcorrectie, o zo nuttig Steeds meer ondernemers gaan het nut inzien van zichtbaarheid op LinkedIn. Ze publiceren dus zelf teksten over en uit hun vakgebied en reageren ook op anderen. De keren dat ik ze dan een persoonlijk bericht stuur met een tip om de tikfouten eruit te halen zijn legio. Ieder zijn vak natuurlijk en er zijn zat mensen die dyslectisch zijn. Maar als je als advocaat of coach klanten zoekt is het niet écht slim om jezelf op LinkedIn te laten zien als taalbarbaar. Veel van die potentiële klanten zullen namelijk wél belang hechten aan een goed taalgebruik. Die zoeken dan een straatje verder. Slecht schrijven tast je betrouwbaarheid aan, ook als vakspecialist. ,,Als die advocaat al niet foutloos kan schrijven, hoe moet hij mij dan verdedigen bij de rechtbank?'' Eindredactie In de 22 jaar dat ik bij Rotterdams Dagblad en AD werkte deden wij op de deelredacties zelf onze eigen eindredactie. Alleen de stukken die 'naar voren' gingen, naar de pagina 3 of de voorpagina, passeerden de centrale eindredactie. We moesten als buitenland- en economieredacteur dan ook verdomde goed opletten vóór de pagina naar de drukkerij gestuurd werd. Dat foutloos doorgeven is er ingestampt. En toen hadden we nog geen Google dat antwoord wist op alle spellingsvragen. Het Groene Boekje en de Dikke van Dale waren onze bijbels. En ons eigen taalgevoel natuurlijk. Als je je als ondernemer al over de schroom hebt heen gezet om zelf te gaan schrijven is het natuurlijk een kwelling om steeds te horen dat je niet foutloos spelt of schrijft. Door mijn jarenlange ervaring als eindredacteur kan juist ík je daar prima mee helpen en dat kost je écht de kop niet. Een strippenkaart tekstcorrectie en eindredactie biedt zoveel rust en kansen om juist wél die ideale klant aan te spreken met je bijdrages op LinkedIn. Je gaat er in omzet dus op vooruit en ik verdien mezelf dubbel en dwars terug. Tekstcorrectie Je koopt bij mij 5 uur eindredactie en tekstcorrectie in en dan doe ik je nog een half uur extra cadeau. Ik maak een strippenkaart op jouw naam aan voor 22 kwartieren en elke keer als je me een LinkedIn-bijdrage mailt zet ik de stopwatch aan. En die tik ik weer uit als ik met je tekst klaar ben. Vaak is dat al binnen een half uur. Soms zelfs al binnen een kwartier. Dat ligt aan de lengte en de kwaliteit van de basistekst. Met die 22 kwartieren doe je dus best lang en je kunt er veel teksten voor insturen. Als ik klaar ben vink ik de gebruikte strippen op je strippenkaart af en krijg je de correcte tekst retour. Die kun je dan direct op je LinkedIn plaatsen. Onder je eigen naam natuurlijk. En hetzelfde geldt voor een zelfgeschreven blog of foldertekst. Ook die kijk ik graag voor je na. Zo krijg je een regelmatige stroom van foutloze bijdragen op je LinkedIn die gestaag klanten voor je werft. Dat ik er ook nog wat mee verdien is alleen maar een win-win-situatie...;-)